herwig nelissen

 

De Belgische rally rijder Herwig Nelissen Geboren op 11 mei 1957 te Tongeren begon al jong met rally rijden .Als eerste werd er met een ford escort MK1 en MK2 gereden samen met zijn navigator en vriend Etienne Mertens . Vanaf 1984 rijdend met een ascona 400 in belgie maar ook daarbuiten . Toen hij in 1986 in Tsjecho-Slowakije had gereden groeide het idee om mooie reizen en rally rijden te combineren , zo kwam hij aan de start van de Himalaya rally die hij ook nog eens als eerste europeaan won !

 

Hier boven Herwig met zijn manta 400

 

Hierboven tijdens de huldiging na de overwinning van de Himalaya rally , de overwinning ging niet zonder problemen de auto had het erg te verduren maar ook de mens moest het ontgelden . Herwig had de laatse dag koorts aanvallen met 41 graden koorts was het eigenlijk niet meer verantwoord om te rijden

Het rijden in deze omgeving maakt het mogelijk dat er hele bijzondere plaatjes geschoten kunnen worden

Maar het parkoers was slopend voor mens en machine niet minder dan 4 lekke banden en een koppeling die de geest gaf , maar de ascona ging door en na 2840 kilometers kon de balans worden opgemaakt . Na een herberekening van de opgelopen strafpunten bleek herwig de winnaar van de himalaya rally !

We herkennen op bovenstaande foto een aantal bekende gezichten , buiten Herwig Nelissen en co piloot Firmin Thierie zien we ook Man bergsteyn en Hedi van de Kimmenade De laatse twee beleefde ook een hachelijke situatie daardat hun service auto in de bergen kantelde en de banden zo,n 80 meter het diepe ravijn in rolden !

Hier onder nog wat foto,s van de huldiging

     

klik op een foto voor een vergroting !

 

Herwig reed ook wel wedstrijden in Nederland

Hier onder herwig tijdens de Amsterdam BP rally van 1984

Hier onder een paar foto,s van Herwig tijden de hellendoorn rally van 1986 met Fred van Doorn als navigator

Uiteraard hebben we van de rally,s in belgie ook nog wat foto,s

         

klik op een foto voor een vergroting !

Van de jaren 1985 en 1986 heb ik de volgende uitslagen terug kunnen vinden met de ascona 400

1985

Rally de wallonie 14e plaats

Haspengouw rally 9e plaats

Condroz rally 8e plaats

Grensland rally 2e plaats

Limburgia rally 5e plaats

1986

Haspengouw rally 8e plaats

Grensland rally 10e plaats

 

         

klik op een foto voor een vergroting !

 

Na de rally van dubai werd de ascona verkocht en ging herwig op zoek naar een nieuwe auto . Tijdens de Amsterdam BP rally werd een Nissan 240RS ingezet maar deze auto voldeed niet aan de verwachting . Na contact met Hoflijk sport werd gekozen voor een manta 400 deze manta werd uitgerust met een safari kit en klaar gemaakt voor het Far East Championship . Ook kwam er een eind aan de samenwerking met co piloot Firmin Thierie door werk en  familiale omstandigheden kon deze niet meer lagere tijd van huis

Hier boven een bijzondere foto de eerste testrit van Herwig  

Hier Herwig bij zijn manta 400 in de kleuren van de steenfabiek , veel foto,s zijn er niet omdat de auto eigenlijk niet veel in belgie was maar in het verre oosten werd ingezet

Go fast Herwig staat er te lezen op het dak , en dat lukte wel met deze manta

Uiteraard moest er met de nieuwe auto getest worden !

Bij Hoflijk voor de deur

hieronder nog een foto van het hele rally team

met een Colsoul stikker er bij :-)

 

De eerste rally met de manta werd de rally van maleisie samen met de nieuwe co piloot Theo Badenberg

Hieronder de manta voor de start van de rally van maleisie

 

Hier onder wat actie foto,s !

         

klik op een foto voor een vergroting !

Uiteindelijk werd een 5e plaats bereikt !!!

 

De tweede rally dat jaar werd de himalaya rally daar kwam echter een eind aan door een oliepomp die stuk ging . Hier onder Herwig voor de start

En de navigator Theo Badenberg

Hier onder nog een foto van een stukje verbindings route

 

De volgende rally werd de starko rally van Indonesië , opel had aangegeven dat als er het resterende seizoen bij de eerste 5 werd geeindigd ( wat in maleisie lukte ! ) er het jaar er op gerekend kon worden op fabrieks steun van opel Duitsland . De nieuwe navigator Theo Badenberg moest door omstandigheden verstek laten gaan . Zijn plaats werd ingenomen door Fred van Doorn , deze had al meer naast Herwig gezeten en wel tijdens de Hellendoornrally met de ascona 400 . Helaas moest hier ook de strijd worden gestaakt en wel doordat er een jump te hard werd genomen en ondanks dat de auto vrijwel geen schade had was het met de inzittende slechter gesteld Fred had een gekneusde rug terwijl Herwig er een gebroken nek wervel aan overhield !

We hebben van Fred van Doorn wat foto,s ontvangen van de technische keuring voor de rally !

 

         

klik op een foto voor een vergroting !!

De auto die in belgie geheel goed was afgesteld liep tijdens deze rally voor geen meter er werd tussen de klasements proeven door druk gesleuteld door twee engelse monteurs , Herwig was absoluut ontevreden over de auto

Zoals boven al vermeld kwam er na een te harde landing na een jump een eind aan rally , we hebben hieronder nog wel een krantenknipsel uit die tijd de rally werd overig gewonnen door John Bosch in de audi

klik op het plaatje voor een vergroting !

Zo kwam er een einde aan het seizoen de manta werd naar belgie gevlogen en volledig gereviseerd om het volgende jaar in augustus aan de start te kunnen verschijnen in indonesië

Het nieuwe seizoen begon onder een slecht gesternte een week voor dat de auto naar schiphol moest om naar indonesië te worden overgevlogen ging Herwig nog een testrit rijden , hierbij kreeg Herwig een aanrijding met een andere auto en werd de manta redelijk ernstig beschadigd . Met nog een week te gaan leek het avontuur in gevaar te komen maar met man en macht werd de manta toch weer hersteld . Met dag en Nacht doorwerken was de manta op donderdagnacht geheel hersteld en was de auto nog op tijd om uiterlijk vrijdagmiddag  op schiphol te zijn !

Zo werd er gestart in indonesië samen met teamgenoot Man Bergsteyn Genavigeerd door Bart Thielen , Herwig was weer onderweg met Theo Badenberg

Hier boven de manta tijdens de service aan lokaal aandacht geen gebrek !

We hebben dankzij de monteur van Herwig nog een paar mooie foto's gekregen uit Indonesië

waarvoor onze dank uit gaat naar Winnie Lardenoije die een aantal foto's kreeg van Theo Badenberg 

Links zien we Winnie en Herwig met de hele lokale jeugd er om heen

en natuurlijk een open service truck

Hier onder beide manta's voor de start

Herwig geduldig wachtend tijdens de service

Onderstaande teks zat bij de foto's van Theo , het werd inderdaad een rampzalige afloop ...

Het werd weer een lange slopende rally echter op de 33ste klassementsproef ging het gruwelijk mis .De manta raakte na slechts 350 meter  op de proef met hoge snelheid een boom aan de linkerzijde van de weg De niet gewonden navigator Theo Badenberg liep terug naar de start om hulp te halen Hier stond Man Bergsteyn te wachten voor de start  , zijn navigator dokter Bart Thielen verleende eerste hulp . Met zware verwondingen aan het hoofd werd Herwig overgevlogen naar het Pontaminn ziekenhuis in Djakarta .Hier overleed Herwig op 31 augustus  aan de gevolgen van dit tragische ongeluk .....

De eerste berichten uit de krant waren nog hoopgevend ! maar al snel zal anders blijken ....

 

 

Hier onder is goed te zien hoe groot de impact van de klap moet zijn geweest .

 

 

 

 

 

en zo werd het voorlopig stil wat de naam nelissen betrefd ...

 

_____________________________________

 

Nu 22 jaar later is er toch weer wat te melden over Herwig Nelissen ! Ik werd aan het begin van dit jaar benaderd door Frank de neef van Herwig via google was hij bij deze site terecht gekomen en was redelijk verbaast dat er zo,n stuk over Herwig op het net te vinden was , hij is ook mede verantwoordelijk voor een aantal foto,s op deze site . Enkele maanden gelden kwam van Frank de vraag hoe het te achterhalen was wat voor fabrieks nummer de ascona van Herwig had ? Uiteindelijk is via Guy Colsoul het nummer RA18 boven water gekomen

Waarom deze informatie nodig was ?

Er stond in Kuweit een ex fabrieks ascona 400 te koop met het nummer RA18 en ja dat was dus de Ex ascona van Herwig !! die was daar in 1986 verkocht , er werd contact gemaakt met de huidige eigenaar en na wat onderhandelen werd de auto verkocht en zo kwam de ascona na ruim 24 jaar weer terug naar belgie !!

 

zo werd de ascona aangetroffen tijdens de golf oorlog was helaas de motor en versnellings bak verdwenen

 

klik op een foto voor een vergroting !

 

Een beter bewijs is er niet op de velgen was de initiale van Herwig trug te vinden !!

 

 

En zo kwam na een lange zee reis de ascona weer terug op belgische bodem

 

 

De restauratie is inmiddels gestart maar dat is te volgen op een eigen pagina !

klik voor de restauratie Hier !

En tegenwoordig is er ook een site van Herwig online

www.herwignelissen.be