kadett 400

 

 

              Wat veel mensen niet weten is dat er bij Opel motorsport ook is gewerkt aan

                  een Kadett 400 dit was het d type en in tegenstelling tot het serie model

                   was de 400 voorzien van achterwiel aandrijving er zijn 3 stuks gebouwd

              dit project is na een optreden bij een rally in Zuid- Afrika  niet verder doorgezet

 

 

de tot nu toe bekende geschiedenis volgt hieronder

de toenmalige sportdirecteur bij Opel Tony Fall heeft als opvolger van de Ascona 400

gewerkt aan de Kadett 400 er werden 3 stuks gebouwd dit was een tijdrovende

klus i.v.m het aanpassen van de bodemplaat want zoals ik boven al vermelden

was de originele Kadett een voorwiel aandrijver

en de 400 werd een achterwiel aandrijver

tevens werden er veel delen van de buitenzijde in kevlar uitgevoerd

zelfs de deuren werden van dit zeer lichte en sterk materiaal gemaakt

de motor werd om de gewicht verdeling te verbeteren 5 cm naar achter geplaatst

om dat de auto nog geen homologatie had werd besloten in Zuid-Afrika

aan een rally deel te nemen om te kijken of het concept werkte

dit is auto 2 of 3 geweest

na de rally werd de auto in Zuid-Afrika achter gelaten

echter toen na enige tijd de auto werd opgehaald was deze spoorloos verdwenen

intussen was bij Opel het besluit genomen om toch met de manta400 te gaan rijden

waarna Tony Fall die deze beslissing niet steunde overstapte naar Saftey Devices in Engeland

daarbij nam hij de beide Kadetts mee

echter van wegen patent recht werden de auto,s niet meer gebruikt

maar werden op vergelijk bare basis een stuk of 5 Vauxall Astra,s r.w.d gebouwd

waarvan er naar nu waarschijnlijk nog een over is

en nog regelmatig wordt ingezet door de rijders hieronder

de beide Kadetts werden verkocht

nummer 1 ging naar Murray Grierson in de jaren 90 werd deze auto verkocht

aan een Nederlander die de auto gebruikte om een Ascona 400 op te bouwen

omdat de auto niet om te bouwen was naar links gestuurd

de restanten zijn na weer een aantal jaren verkocht aan de huidige eigenaar

die is er inmiddels achter dat het een peperdure klus wordt om de auto rijdbaar te krijgen

de andere overgebleven Kadett rijdt nog wel eens rond bij rally,s

de laatste bekende eigenaar was Michael Black

die heeft de Kadett inmiddels ook weer te koop staan voor 36.000€..........wie durft??

de auto blijkt inderdaad te zijn verkocht en staat nu in Ierland

hij blijkt volgens de nieuwe eigenaar nog steeds in goede conditie te zijn

hij is echter wel motorloos maar er wordt naar een motor gezocht

waarschijnlijk hebben we binnenkort wat actuele foto's!!

wel hebben we hier wat bewegende beelden!!!

met Jim mc Sherry aan het stuur !

http://www.youtube.com/watch?v=te78eAxP7nM

 

ps Henk van der linde bedankt voor je info!!!

zoals jullie misschien wel gezien hebben

was de Kadett 400 nummer 1 onlangs te zien bij de 400 dag

in Luttenberg

hieronder enkele foto,s van de Kadett die wel stevig aan een

revisie beurt toe is...

laten we hopen dat we deze bijzondere auto nog een keer rijvaardig

kunnen laten zien !!!

klik op de foto voor een vergroting

We hebben nu trouwens iets bijzonders hier in huis !

het originele dashboard van de Kadett 400 !!!

De "slachter" van de Kadett 400 vond het in een loods tijdens een grote opruim Aktie

  

klik op de foto voor een vergroting

Ook kwam de originele kachel boven water !

 

 

 

hier onder enkele foto,s van de Kadett 400 in Zuid-Afrika

deze auto is dus toen spoorloos verdwenen